Skip to main content

nikah muda, bermasalah?

nak taknak che' perlu ubah mind set ini untuk lebih serius dalam mencari calon untuk dijadikan pasangan hidup .. mind set berkahwin hanya bila umur dah 25 dan keatas adalah mind set yang aneh sebenaqnya... usia 20 an ke atas ni sebenaqnya adalah satu tempoh usia yang sangat banyak cabaran nya.. 20~30 ini tempoh usia kritikal.. masa inilah darah muda itu membuak-buak, rasional akal di uji bertalu-talu..iman senipis bawang yang langsung jika tidak disemai akan menguji kewarasan akal.. bak kata bijak pandai, hanya pernikahan yang boleh melengkapkan akal seorang lelaki..





itu bak kata bijak pandai.. bak kata kawan che' pulak yang dah bernikah, nikah muda itu SWEET =).. bayangkan satu suasana yang dimana pasangan muda ibarat couple berjalan bersama dalam satu majlis keramaian dengan lesen akad nikah.. nak pegang tangan tanpa rasa bersalah dan berdosa, berjalan dengan iringan pahala akibat memegang tangan isteri dengan penuh rasa sayang.. masyaallah, nikmat pernikahan itu tersangatlah indah.. subhanaallah..



berapa kali che' nak ulang, percintaan tanpa pernikahan akan menerbitkan rasa bosan.. percintaan tanpa ada rasa tanggungjawab hanya menerbitkan rasa benci dan tak puas hati.. percintaan tanpa ada apa2 niat untuk menghupgrade ke pernikahan hanya akan mengundang perpisahan.. komitmen untuk serius dalam perhubungan akan menjadikan diri untuk bersungguh-sungguh dalam mencari jalan untuk menikahi sidia.. kalau tak? tengoklah.. 5 tahun couple sekalipun, tup2, clash jugak... x caye? tengok keliling kita sudahla... =)



bro, jangan risau jika harini gaji kita seciput itu.. ingat janji allah, rezeki bila dah berpasangan ini lain... rezeki anak2 lagi.. kita tengok kakak kita abang kita yang dah lepas... cer tengok diorang, lepas kawen.. macam2 rezeki datang dengan macam2 jalan.. duk bujang ni, apa pun kita takde.. dah kawen, insyaallah, satu2 akan datang..



che' cuma risaukan keadaan ramai yang lebih selesa hidup bersendiri.. wanita terutamanya, bila dah lewat, berkerjaya pulak itu, mind set hidup sendiri lebih selesa akan terbentuk secara automatiknya.. rasa kebergantungan kepada pasangan hanya beban kata mereka2 ini.. melawan fitrah manusia untuk hidup berpasangan adalah satu perbuatan yang sangat menekan sebenarnya.. zahirnya rasa selesa, dalam hati, hanya tuhan je tau macam mana rasa stress tu..



dari duk melalut ke laut entry ini, eloklah che abiskan kat sini.. kesimpulan nya, jujurlah dalam hidup berpasangan.. akhirinya dengan satu ikatan yang suci yakni pernikahan.. jangan la seronok sangat enjoy dengan apa yang kita ada zaman mudo2 ni... semuanya akan berlalu pergi dengan pantasnya.. jika tidak dimanfaatkan, rasa menyesal itu takkan sekali-kali dapat mengulangi masa lalu ..peace =)



* sunyi berseorangan? rasa sunyi berseorangan itu jauh lebih indah dibanding dengan nikmat bersama pasangan penuh rasa berdosa =)

Comments

  1. wahh iz! entri yg pendek (pendek ke? hehe) penuh bermakna...bagus jgk iz buat entri cenggini...betul tu iz...walaupun lepas kawen dah xmcm sebelum kawen..tp alhamdulillah rezeki tu datang dari arah yg xdisangka2 walaupun kadang rasa xcukup nk belanja :) alhamdulillah..
    iz bila lagi?

    ReplyDelete
  2. bila lagi? anytime... amacam? haha
    ready dah ni.. tunggu calon, jalan! kui3

    ReplyDelete
  3. betol2

    ade jodoh ade la tu

    nikah awal bkn pnghalang

    ReplyDelete
  4. kan? insyaallah... dipermudahkan =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian