Skip to main content

benci dengan tahun baru

yer,iz akui perkara di atas(tajuk)..benci ,benci sangat2 dengan 'tahun baru'..bukan benci sebarang benci,tapi benci sangat2..faham x berapa tinggi tahap kebencian iz terhadap tahun baru..ok,sampai dah maksud tahap kebencian ni..


masuk perenggan kedua..kenapa iz benci dengan tahun baru..adalah dalam beribu sebab,tapi xkan nak tulis sume kan..sikit sudah..tengokla malam ni..semua begitu mengagungkan tahun baru..di facebook,di twitter dll,sume begitu ghairah menyambut tahun baru seolah tahun baru ini adalah sesuatu yang sangat penting dalam kehidupan..seolah-olah tahun baru ni diagungkan dan dihormati sangat2 kehadiran nya..apa yang ada dalam tahun baru ni?


jap..kita kupas satu2 ya apa yang ada dalam tahun baru..pertama,ada sambutan luar biasa dkt dataran,bandar2 besau,dan lain2..syok tu kat sambutan tahun tahun baru ni..pergaulan bebas laki wanita,ada arak,ada pil2 bagai,ada mercun2,ada pembaziran,dan ada ucapan Perdana Menteri di semua saluran tv dengan isi kandungan ucapan nya untuk memikirkan cara pembangunan sahsiah remaja..kah3.lawak pulak rasanya pak menteriku..huhu..






mungkin iz ni begitu kolot..x terasa langsung untuk menyambut tahun baru..mungkin juga kolot kerana x p menyambut tahun baru kat pelbagai lokasi yang disediakan..namun iz tak kisah(gaya aiman)..hihi..biarlah apa orang nak kata,kerana iz takut segala bentuk cara yang kita lakukan untuk menyambut tahun baru ni mungkin menghadirkan bibit2 maksiat dan dosa2..biaq p la yang lain berseronok dalam dunia mereka sendiri dalam keseronakan yang dicipta menenggelamkan rasa tenang dalam hati..

Comments

  1. haha,betul2 tepat dgn lawak itu wahai pak menteri...biarkan rakyat tunggang langgang termengandung,terhamil,tergadai maruah dgn meyajikan pelbagai alternatif maksiat,kemudian bercakap di kacak tv tentang sahsiah remaja...

    memang lawak!

    ReplyDelete
  2. menyambut tahun baru memang bukan adat kita tapi dah semacam adat pula bagi orang-orang kita.

    kalau tak mahu masalah gejala sosial melampau pada malam tahun baru, apa kata semua orang tak payah pergi sambut?

    sambutan tahun baru adakala penting juga sebagai untuk menjadi titik permulaan dalam pembaharuan dalam hidup tapi memadai hanya memasang azam atau niat yang lebih elok dari sebelumnya.

    nak komen lagi, tapi sampai sini dah speechless. kalau sambung karang boleh jadi satu entri.

    anyways, selamat tahun baru buat awak. semoga tahun bakal datang membawa lebih makna dalam hidup awak. semoga kita semua lebih diberkati dan disayangi oleh orang sekeliling kita.

    ReplyDelete
  3. Tajuddin ma friend> bagi yang celik mesti sensitif ngan perkara ni..nampak perkara yang jelas..apa yang salah itu tetap la salah walau seberapa manis skalipon ayat untuk mengaburi kesalahan tu..

    Atin> yup..hurm,ni pon leh jadikan satu entry..hehe..azam,dan niat bukan pada tahun baru,tapi pada setiap kali kita bangun menghadapi hari2 baru..sentiasa berusaha tuk jadi yang terbaik hari ke hari..last skali,tahun lepas ni memang bukan tahun yang terbaik bila seseorang itu menjauhkan diri tanpa ada peluang tuk berikan apa2 penjelasan.. :(

    ReplyDelete
  4. yesza !

    kita serupa !

    Comot pown TAK SUKA + BENCI TAHUN BARU.

    kenapa org beriya-iya sambut?
    Tahun baru Islam,takde la gempak camni pown..?

    ReplyDelete
  5. takpela..biarlah beserdehana dalam menyambut sesuatu..wat menda yang pekdah2..lagi bagus..kan..sekali meletup mercun tu brape ringgit dah..

    ReplyDelete
  6. remaja sekarang mmg suka sambut new year.dah jadi macam satu kebiasaan dlm masyarakat je kan.setakat tgk bunga api tu biasa la kot.tapi kalau dah aktiviti ke arah maksiat/zina tu.harap ade langkah berjaga2 bkn sja dr parents.kerajaan juga.xreti sgt berkata2.ikhlas dah ni :)

    ReplyDelete
  7. Setuju2..okla tu..pendapat yg baik,hehe..

    ReplyDelete
  8. kn bgus lau new year masihi ni, cm smbut new year hijri...kt masjid

    ReplyDelete
  9. hehe..ada je..nak pegi ke x je..tambah area kl tu,lagilaaaaa banyak majlis2 ilmu sebegitu..nak tau tempatnya??jom g sama2..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian