Skip to main content

blogger, undi sapakah ni?

entry politik memang sesuatu yang bagi che', nak mengelak jugakla dari menulisnya dalam blog ni.. namun, nak taknak, dengan suasana pilihanraya yang dekat dah ni,tulis jugala.. well, nak dijadikan sesuatu yang boleh jadi kenangan hape, first time nak mengundi ni.. =)



untuk memilih sape pun calon yang ada, ia adalah privasi seseorang lah yer tak? ikut pada pemerhatian dia, dan kajian dia ke , prinsip dia ke.. ikut mulah.. janji ang pegi mengundi,.. jangan cakap serupa kilat berdentum, pangkah satu kertas undi, harom tak pangkah.. memang pesen manusia takde rasa tanggungjawab terhadap negara.. rasa ramai kot tahun ini, first time dia nak mengundi kan?! hehe



tapi ingat satu je.. undi anda adalah rahsia.. undi che' je tak.. haha.. che' dah nekad dengan pilihan yang che' buat yakni untuk cuba memberi nafas kepada kerajaan malaysia yang baru.. nak berhujah? dipersilakan ya di ruangan komen.. sikit pun tak tacing punyalah.. jangan riso.. hati kental ni... terguris sikit2 tu biasalaa...adatlah hati manusia.. kadang2 kita rasa sakit bila berlainan pendapat ni.. kan2?



che' berpendapat yang perlunya kita menukar kerajaan yang ada sekarang salah satu punca utamanya ialah:-






  1. kita nak mentadbir, salah satu cabang utama adalah KEWANGAN.. yer tak? so, dari sini, kita tak boleh tengok daripada laporan2 dari tv kaa, paper apa kaa, bila bercakap tentang kewangan, HARUSLAH berdasarkan fakta.. takde istilah kewangan dalam bentuk air liur ataupun bermodalkan janji2 manis.. disini, che' sarankan untuk merajinkan diri mencari FAKTA di laporan audit negara... insyaallah.. moga mendapat petunjuk hidayah yang jelas disana.. bandingkan hasil di negeri pakatan dan negeri bawah pentadbiran persekutuan.

  2. salah satu bom jangka bagi che' dalam negara yang berbilang bangsa adalah isu2 perkauman.. duk hari2 di tv and the gang, memainkan isu PERKAUMAN.. isu AGAMA tak terkecuali, adalah satu perbuatan yang kurang bijak.. untuk memancing undi, bermain dengan isu2 ini sangatlah berisiko dan membahayakan kestabilan keharmonian dalam negara..contoh ciput??  BN sentiasa melaungkan kalimah keramat dan agung yakni ' 1 Malaysia!!!' , namun BN sentiasa membangkitkan dan menekankan perjuangan bangsa melayu.. nampak krisis dalaman yang jelas dalam isu ini yang membuatkan diri sentiasa dalam keraguan yang amat sangat untuk mengundi BN.. sekian.

  3. BR1M, KR1M, Gaji Minimum, TR1M, SPR1NG, etc2, semuanya dapat dibuat hanya apabila PEMBANGKANG mempunyai mandat yang sedikit dalam hal2 pentadbiran kerajaan.. perkara ini tak pernah terfikir langsung masa BN merupakan kuasa mantop dalam pentadbiran satu ketika dulu.. hanya dengan desakan dan pendedahan dari pihak pakatan, maka semua ini dapat dilakukan.. kebetulan?!! impossible..

  4. HIBURAN yang ya rabbi dalam program2 kerajaan pusat.. bukan nya penarik, tapi faktor orang menolak kerajaan pusat secara total.. kPop, PSY etc, bukanlah sesuatu yang elok untuk dibawa kedalam negara ini.. pembaziran yang jelas dan tak mendatangkan faedah, malah kesan yang kompem tidak elok dan memudaratkan generasi pelapis. 

  5. kebergantungan terhadap MAINSTREAM MEDIA, yakni tv, radio dan yang sewaktu dengan nya memang mengundang padah.. kesian.. menggunakan method lama dalam mendekati generasi baru pastinya mebuatkan generasi kita ni meluat dan merasakan seolah-olah ianya adalah satu bentuk pengawalan minda... kami generasi muda dan pengundi2 baru lebih sukakan cabaran dalam mencari input dengan menggunakan internet untuk mencari jawapan yang memuaskan kehendak hati yang memberontak dalam mencari fakta yang tepat dan betul.. kui3






okaylah entry ringkas kali ni.. nak menulis panjang pun, entah2 yang dihighlight kat atas tu je yang dibaca..haha... baru 5 point penting bagi che' mengapa che memilih untuk menukar kerajaan harini.. ada banyak point lain sebenarnya.. tapi, next entry, insyaallah..  olrite.. ada pendapat sendiri langsung tak salah.. tapi ianya perlulah disupport dengan hujah, okay! sila2.. =)

Comments

  1. setiap orang ada pendapat dia masing masing.

    kalau nak cerita sampai esok pun tak sudah.

    hehe undi saya adalah rahsia tapi saya tetap akan pertahankan tanah melayu saya!!

    ReplyDelete
  2. kan.. nak cerita sampai besok memang takkan abis..
    nak berpolitik boleh, tapi jangan letakkan politik tu atas segalanya.. =)

    ReplyDelete
  3. malas pikir lagi, xpe.. yg penting jangan lupa mengundi ya.. tanggungjawab tu.. kalau tak, apa pun jadi dgn negara ni, rasa bersalah tu ada nanti =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian