Skip to main content

filem cinta islamik ke?

memang bermusim la kalau kat malaysia ni,kan?perasan x..kalau musim main layang2 ke,keta control ke,helikopter kontrol ke,semuanya bermusim..sekali kena musim nya,memang sume pakat beli ramai2..pastu senyap balik...tunggu musim seterusnya datang pulak..hehe..tapi xpe,biaq p la ngan hobi masing2,yer dak..duit diorang,komitmen diorang..


sama juga ngan dunia perfileman kita sekali pun..kalau ada yang perasan, bila filem dibuat ,keadaan yang sama jugak berlaku..bila kena musim cerita hantu,hantuuuuu je..kalau kena musim cerita cintan cintun,cerita yang dibuat pon cintan cintun jela..tgklah haritu waktu musim cerita hantu,ada cerita 2 alam,hantu kak limah balik kg(cerita hantu jugak ke?hehe),khurafat dan ntah apa cerita lagi tak taula..siap ada slot cerita hantu lagi kalau hari khamis kalau x silap kat tv3 tuh..


hurm,x taulah apa kebaikan nya dan moral values yang terdapat pada cerita2 hantu yang banyak kat pasaran ni..yang disaji kepada keluarga kita,terutama pada adik2 dan mungkin anak2 kita??mungkin menambahkan ketakutan dan rasa gerun untuk tidur sorang2 dimalam hari takut pada bayangan hantu melebihi segalanya??wallahualam..mungkin ada yang boleh memberikan cadangan atau pendapat mengenai kebaikan yang terdapat pada cerita2 hantu kot..ada ke??


cukup sudah membicarakan mengenai cerita2 hantu..timbul pulak musim filem yang berpaksikan 'islamik'..kan?perasan kan,bagus..jika dilihat dari satu segi,apa x bagus ke jika budaya membikin filem2 islamik ni??bagus2..memberi kesedaran dan membetulkan fikiran mereka yang salah mengenai islam..jika kena gaya dan caranya,yup..filem boleh menjadi medan dakwah yang sangat berkesan menimbulkan kesedaran pada yang menonton nya..








tapi bila nila,jadi musim ni,tu yang masalahnya..sekadar membikin filem untuk mengikut kehendak dan musim filem2 diminati..yer ,iz faham..sape buat  filem tapi target nak rugi kan..tiada salahnya dalam hal ni.. tapi bila ia melibatkan islam, habis sudah..mana pergi unsur2 dakwah?habis berkecamuk jadinya..buat filem islamik hanya untuk mendapatkan keuntungan..tolak habis semua halal haram..belasah je janji ada unsur2 islamik...aduh,keliru jadinya..tambah pulak bila mungkin filem yang dibuat itu mungkin menimbulkan kesalah fahaman org bukan islam terhadap islam itu sendiri..


bahaya kalau tiada langkah yang diambil untuk menapis benda ini awal2..seronok sangat buat filem,akhirnya islam tergadai pada jalan cerita yang mengelirukan hukum hakam islam..mungkin iz terlalu emosional dalam bab ni..mungkin akan ada yang mengatakan iz ni seorang yang berfikiran sempit..tapi biarlah apa sekalipon yang orang nak perkatakan..namun iz tetap ngan pendirian iz..yang benar itu jelas,yang salah itu juga jelas..yang penting iz sampaikan pandangan ni dari perspektif pandangan iz..hehe..mekasih pada yang sudi membaca..ada nak tambah apa2??

Comments

  1. maya setuju dan sebulu ngan iz...pengarah yang buat filem tu betul2 luas ker pengetahuan dalam islam...memang sekarang maya dah kurang tgk tv k wayang ker...bagi maya tgk yg luar negara better sbb yang malaysianya pasti maya sumpah seranah..tapi bukan semua, tak semua filem dan drama melayu tah pape...maya amik pendekatan dengan membezakan drama indon dengan malaysia...sudah pasti drama indon islam nyer terlalu mengarut..islam tapi minum arak...sangat senang arak dijaja...huhuhu...pape pun maya masih setia dengan industri melayu...hidup melayu...

    ReplyDelete
  2. yang tang indonesia nya filem memang diakui pun..pernah sekali iz dengar nansyid wanita diorg,siap bunyi mcm dangdut..penyanyi nya pula pakai baju cam kebaya ketat tu..pelik pulak rasanya..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian