Skip to main content

hanya untuk pecinta kucing yang romantik..

tibe2 je,tibe2 je terfikir nak wat topik ni...apa yer kebaikan membela kucing...banyak tau kelebihan dan kebaikan  pada depa2 yang berminat membela kucing ni sebenarnya...bagi sapa2 yang pernah membela kucing dalam sejarah hidup diorang,mest faham apa yang cuba disampaikan iz...mesti org yang pernah bela kucing akan tetap nak bela kucing walau apa pun cabaran dan dugaan yang dihadapi..


antara kelebihan pada mereka yang membela kucing ni ialah mereka akan sentiasa menghargai menatang comel ciptaan Allah ini...kucing ni sifat dier memang pandai bermain emosi ngan kita manusia nih..dier pandai main mimik muka,pandai amik hati,...sebagai contoh bila diorg(kucing) nak minta makanan,tengokla cara diorang nak memujuk kita tau..


kucing juga adalah menatang yang pandai balik umah kalau dilepaskan..dier(kucing), akan tahu jalan balik kerumah walau jauh mana dier jalan sekalipon..kalau nak dibandingkan ngan menatang lain seperti arnab misalnya..arnab dier jenis x reti balik ke rumah tuan dier..sekali dier keluar,terima jela hakikat yang samada dier sesat ke,dimakan vietnam ke,anjing ka..tu susah..arnab kalau nak dibela,kena sentiasa kurung dier..tapi iz x sampai ati nak kurung2 nih..mesti nak lepas..terpaksa la terima akibatnya..hilangla arnab tu tanpa jejak..aiyakk..kucing ni mungkin ader slot memori dalam otak dier yang menyimpan peta untuk balik ke rumah..


selain daripada itu,kucing aka cat sebenarnya adalah menatang yang begitu PELAHAP..x caye?sapa cakap kucing adalah seekor menatang yang diketegorikan sebagai karnivor(makan daging sahaja)??daripada pemerhatian iz sepanjang berpengalaman dalam membela kucing iaitu pengalaman selama hampir 6-7 tahun membela kucing,kucing adalah seekor haiwan yang boleh diklasifikasikan sebagai omnivor(makan daging dan tumbuh-tumbuhan)..beliau(kucing) iz,pernah je makan sayur..ader kes terpencil kawan iz dari rawang yang membela kucing,kucing dier lebih advance..makanan yang paling digemari kucing dier adalah durian?kenapa,x percaya?percaya2 kanlah..


kalau nak diceritakan tentang kebaikan membela kucing ini,mungkin entry ni akan mematahkan perkataan sebanyak beribu-ribu patah perkataan..jadi cukupla untuk slot kebaikan membela kucing..apa kata kiter teruskan untuk sedikit slot tentang keburukan membela kucing..x banyak diperuntukkan untuk slot ini..sebab kebaikan yang banyak..keburukan dier sikit je..


antara keburukan untuk membela kucing adalah kos..yer kos..kos diperlukan untuk membeli makanan dier(kucing adalah cerewet dalam soal makanan,FAKTA!!)..kalau kucing yang mempunyai high test,abisla korang..kenala beli makanan yang mahal2..x main la nasi gaul ikan..susah kalau dapat kucing camnie..dah biasa hidup senang..seb baik iz punya kucing dari kategori kucing yang low profile..bab makan x kisah sangat..dier belasah je apa kita bagi..kalau x caye,tengokla saiz dier sat g..iz uploadkan gambar..berat dier???amik ko,5 kg tuh...sedap2 untuk dipeluk..


kos juga perlu diperuntukkan untuk membeli pasir untuk dier *ooh ooh(paham kan)..sistem pengurusan yang x baik untuk si kucing ooh ooh akan menyebabkan dier ooh ooh di merata tempat..jadi untuk menjamin kebersihan,kewangian rumah kekal terjamin,baikla anda membeli pasir yang khas,bukan pasir sungai yer,khas untuk dier ooh ooh..pasir ni pon x mahal,kalau nak yang ader bau pasir macam bau strawberry ke,bau leonade ke,dalam 16 hinggit je?( x mahal ko cakap)..mahal juga la..tapi bagi pecinta kucing,apala nak dibandingkan harga tersebut kan?..cece..


eh,cukupla bebelan iz tentang kucing malam ni..harap ini membantu untuk anda yang baru nak mula membela kucing yek..jangan membela sekadar melepas batuk ditangga..bela kena betul2..jangan hangat2 taik ayam..perluala dipenuhi ngan kasih sayang..nanti barula kucing anda menyayangi anda spenuhnya..x cari tuan lain dah..baikla,iz nak mengundur diri..sebelum tu,hayatila kucing iz yang sangat iz sayangi ini sepenuh hati..




Comments

  1. lately ni..ade sekor kucing aku bagi name Chombi datang bilik aku, cari makan...tidur katil aku...tapi sekali tu aku abaikan die sebab aku busy dengan assignment.die terus x datang dah...maapkan aku chombi!

    ReplyDelete
  2. sian kat chombi..haha..awat la hang abaikan dier..ajak wat assgnment sama2..kan molek..

    ReplyDelete
  3. oho..
    kucing itu memank comel..patutlah dibuat teman main..

    ReplyDelete
  4. semestinya..kucing penawar hati yang kesepian..eceh..hehe..

    ReplyDelete
  5. kucing sya xyah bwa kuar kos mahal2 pon..!!! ari2 mkn ikan termenu ja...!! haha jimat2..>!!!
    pas2 xyah nak beli pasir ka..!!! ajaq dia dari keciq pergi qadha hajat kt luaq la..!! haha..
    tapi pepon mmg best lau bela kucing..!!! dia ada sycologist ngn kita..!! besttt ooo..!!!

    ReplyDelete
  6. memang best..macam ada baby sendiri..hehe. bela bagai mentang minyak yang penuh katakan..tapi memang berat pon..hehe..macam bg makan batu..

    ReplyDelete
  7. waaaaaaaaa.. bahaya 2 jgn bagi mkn batu la cik iz .oiiiiiiiii// mati terbeliak mata kot sakgi.. hahhaha..!!!!

    ReplyDelete
  8. hehe..saje je..xkanla nak bg..dier demam sikit pon dah cuak dah..

    ReplyDelete
  9. waaa.. pencinta meow2 sngguh2...!! cik coklat lau meow2 cik coklat demam..! bagi mkn panadol ja..!! gerenti legazzz n aktif terusss..!!!

    ReplyDelete
  10. ish..x sesuai ngan badan dia tuh..tambah sakit nanti..bagi je dier minum susu budak tuh..pon dah ok..

    ReplyDelete
  11. ish mana ada...!!! okeh ja kucing cik coklat..!!! kucing cik iz msti spesies lain ne..coz 2 xleh mkn pnadol... hik9..
    meow2 cik coklat kucing kmpong ja..!!! sume dia bantal..!! haha

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian