Skip to main content

aku dan perkauman 12 july 2015

dah sah2 tengah viral la ni dengan isu pergaduhan, rusuhan melibatkan pihak mereka yang tak berpuas hati dengan penjual di low yat yang dikatakan menipu menjual barang tiruan. bagi sy, entah. isu ini tak jelas siapa yang benar, siapa yang salah. biar undang2 dan masa yang merungkai segalanya.



isu perkauman dengan sy.. nak dijadikan cerita, pada 1 july yang lepas, sy telah terlibat dengan kemalangan motor bilamana mata saya tiba2 menjadi gelap dan sy secara tidak sedar telah melanggar sebuah kereta kancil dan terjatuh dan mengalami kecederaan yang agak teruk. senang cerita, 2 bulan jugakla mc.



pengalaman pertama kali jatuh, memang sangat memeritkan lah. luka besar pada kaki, luka di kedua lutut dan tangan, koyak di dagu. apa yang sy ingat. saya dibantu oleh seorang lelaki melayu dan 2 orang lelaki cina yang mula2 telah menghulurkan tisu dan memangku saya ke tepi jalan. dua orang cina yang tidak berkaitan langsung dengan kemalangan ini betul2 membuatkan hati saya sgt tersentuh lantas alangkah baiknya hati kedua org remaja cina ni.



kedua remaja cina ini yang tak berkait langsung dengan kemalangan sanggup menghantar sy yang berlumuran darah ke rumah yg pada saya jarak dari tempat kemalangan berlaku agak jauh. dari leasure mall ke balakong. apa yang sempat sy tanya mereka, mereka tinggal di taman leng seng.. sampai ke rumah, sy tak sempat pun bertanya nama ataupun apa pun hatta memberi duit minyak pun kerana kesakitan yang amat sangat. kepada mereka berdua, yang menaiki myvi, terima kasih yang tak terhingga. kalian memiliki hati yang sangat baik.



admit 3 hari di kpj kajang, iya. juga pengalaman pertama kali juga check in spital. duk bilik two bedded. dapat jiran pesakit kat sebelah seorang indian. nama John. sangat baik dan peramah.. bukan kata dia seorang, malah keluarganya sekali. kadang tengah sakit, brother John ni ada jugakla datang bersembang. tanya khaba. terubat jugakla rasa bosan duk dalam wad bila keluarga dan kawan balik dari melawat.



hari kedua, dr dtg melawat dan memberitahu saya perlu menjalani pembedahan kecil. dan nurse memberi sejenis baju khas untuk pembedahan. jenis valcro ke apa yang melekat kat blkg tu and guess what. sapa yang pakaikan saya baju tu? wife brother John. haih. terhutang budi rasanya..









balik dr operation kecil tersebut, dengan kesan ubat. memang tido jela. malam tu baru tersedar, tengok dekat katil sy. ada note kecil..









erm. nota kecil yang sangat bermakna utk sy.



kini saya dalam proses pemulihan dan perlu melakukan prosedur 'dressing' setiap 3 hari. tq srn Vasanthi seorang nurse yang pada saya sangat baik dan begitu komited dengan kerja. seronok bersembang dgn kamu walau kadang diselangi jeritan.. sakit ooo dressing.. tapi nk cepat baik kan.. hehe



* moga perbezaan bangsa ni membuatkan kita semakin rapat dan membentuk persekitaran kekuatan hubungan sesama bangsa yang kukuh. saya #Aizuddin, dan #saya sayangkan Malaysia. =)

Comments

  1. Wake up Malaysia. Ni la peribahasa paling sesuai. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. Sama2 la ubah gaya pemikiran

    ReplyDelete
  2. Semoga cepat sembuh!

    ReplyDelete
  3. amoy latif> itula... segelintir je yang bertindak tak mewakili semuanya.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian