Skip to main content

Samsung Chromebook Malaysia review

alhamdulillah, pertama kali menghupdate menggunakan chromebook yang selamat dipinang dengan bismillah semalam... menda alah menda pulak natang chromebook ni? haha.. ok , kita mulakan dengan bismillah juga pagi2 jumaat ni untuk menerangkan serba sikit pasai chromebook oleh samsung bernaungkan goole.. aiceh.. bahasa tercanggih la pulak.. biasala.. sejak menceburkan diri dalam hobi membaca novel2 mengarut dari fixie tu..



mesti biasa dengan windows (xp,7, vista,8 etc) dengan mac (osx etc), chromebook pula boleh dikatakan sebagai os.. rekaan dan fungsi yang minimalistik tak macam os seperti yang disebutkan sebelum ni tu, jadi boot time untuk menda alah chromebook ni alahaiiii.. laju baq hang.. dalam masa kurang 10 saat, dah boleh terus menggunakan laptop ni dengan jayanya selepas kita on je laptop ni..



chrome os juga boleh dikenali sebagai cloud base os.. semua data2 dalam laptop ni tak disimpan dalam ssd laptop tapi semuanya akan tersimpan dalam dropbox ataupun google drive.. untungnya bila pakai produk anak emas google ni, dia siap bagi free lagi 100 gb ruang storan dalam google drive.. best nya la hai.. ok macam ni.. katalah kita buat nota dalam google doc kat laptop, automatically pada semua pc yang kita on gmail dengan google doc automatically sync.. jadi mudahla kiranya pc @ laptop teringgal kat rumah, kita boleh sambung nota tersebut pada mana2 pc yang ada sambungan internet dan boleh access ke laman google..



sedaq tak sedaq, semua yang kita perlukan dalam sebuah laptop adalah browser.. chrome pulak tidaklah mengecewakan.., kan? cer tengok browser apa yang korang2 ni tengah gunakan kan.. dalam dunia pekerjaan, simple is better.. untuk main game apa semua dalam sebuah laptop bukan masanya lagi dah.. boleh kata pencen dah zaman2 game kat laptop ni.. kui3..





chromebook ni pulak abaq ang, keyboard dia superb.. ala2 macbook..boleh kata sama la dengan macbook air punya keyboard.. jadi nak menaip pun puas aje.. takla menaip kat ipad .. memang dah laju juga sebenaqnya nak kira menaip kat keyboard dia tu sebab dah biasa amik nota guna ipad, tapi kepuasan pada menaip dengan keyboard yang hakiki ni, kepuasan dia lain macam... kih3..



goole claim laptop ni boleh tahan bateri dia dalam 6 jam.. kita tengok arini performance dia guaner.. kalau boleh ler tahan 6 jam lebih kurang, kan best.. takla nak cucuk je plug tu.. guna laptop pun sebenaqnya untuk boleh bwk mana2 senang.. kalau nak mencari plug tu kan dah jadi satu keja pulak.. berbalik pada chrome os ni, dia akan automatik update ke os yang baru.. xlah susah2 kita nak p cari update dia di merata-rata tempat..kan? sedaq2 dah update ke new version.. simple and easy.. alahai, indahnya dunia..



nak tengok video simple pasal chromebook ni boleh ketik butang play pada video kat bwh ni ya =)










ada apa2 yang nak tanya pasal chromebook ni, cer tanya je.. wa tak makan orang punya... =)

Comments

  1. Assalammualaikumm...

    Berdirinya jari jemari saya di atas keyboard ini adalah untuk bertanyakan beberapa soalan.

    1) berapa harga beliau?

    hahahaha

    2) emm taktau nak tanya apa dah

    saya ni agak ketinggalan bab2 camni. masih lagi menggunakan letop biasa yang guna os windows xp home edition lagi tauuu *nangis*

    ReplyDelete
  2. ok takpe.. boleh duduk.. nak tanya soalan angkat tangan aje..

    harga beliau? cuma 1299.. menarik kan?fon lagi mahal zaman la nie..

    untuk info santai, dalam banyak2 os, xp paling bagus dan stabil antara semua2 siri dalam windows =)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian