Skip to main content

samsung galaxy mega 6.3 malaysia review





baca blog teknologi, teringin nak wat review benda alah teknologi.. memandangkan kos dan modal yang ada untuk membeli high tech punya barang seperti macbook pro 29 inci dan yang sama waktu dengan nya tiada, maka haruslah sedaq diri untuk buat review dengan apa yang ada aje.. wat masa ni menda paling canggih che' ada cuma hp yang pada orang lain gelarkan sebagai midrange phone.. bukan high end spec macam htc one dan samsung galaxy s4..






sampel gambar dari kamera 8mp mega

hp ni selamat dibeli dengan kerugian bernilai rm1699.. dengan harga gini dengan spec dan kelebihan yang boleh tahan, ia sangat berbaloi jika nak dibandingkan dengan note 1 @ n7000 yang dipakai sekian lamanya.. maka hukum alam, apabila hp mula buat hal, dengan screen yang alahai, usb cable x responsif dan perlu diadjust setiap kali nak cas, battery 1/2 day aje, maka haruslah ditukarkan jika kos merepairnya sahaja ya rabbi.. mahal

ya amat..






sampel gambar no 2 =) *cabaran utk mereka yang pose ! ;)

antara kriteria che' dalam memilih sebuah hp ialah screen dia.. che' suka hp screen besaq ni.. luas mata memandang, berat lagi dompet yang memikul.. apakah? merapu sudah.. tapi yup, hp pilihan ialah galaxy mega.. dengan screen 6.3 inci, boleh tahan besaq jugala, namun masih nipis tebal dia jika nak dibandingkan dengan hp2 lainya.. walaupun dia macam ala2 note, tapi tiada spen yang disertakan.. tapi xpelah.. sebab selama ni pakai note, pen tu sikit pun tak berusik.. daripada hilang kan, dah cacat pemandangan hp, baiklah takde langsung..settle satu masalah..



menggunakan android versi jellybean 4.2.2, entah kenapa lepas on hp ni buat pertama kali, dia update lagi daaa.. entah apa yang diupdatekan tu entahlaa.. belasah je.. menda free.. kalau update pun kena bayar, maka haruslah biar tak berhupdate.. membazir je..



tapi kan, banyak juga feature dari galaxy s4 yang ada kat mega ni.. antara yang menjadi puuujaan hatiku ialah feature macam, smart stay, airview, nfc, s beam, print screen guna swipe aje,etc.. syok juga melayan teknologi dr samseng ni..



untuk ketahanan bateri pulak, jika nak dibandingkan dengan screen besar gedabak ni, boleh dikatakan sangat tahan la.. untuk hp yang 24:7 on internet dan wifi, tahan dua hari tu kira okayla... cuma kalau heavy use dengan video nya, dengan anak buah pjam main game nya, sehari jugakla.. tu pun masih balance dalam 30%.. okla kan..3100mah pun tahan, mungkin sebab dualcore je kot.. kalau quadcore, belum tentu la tahan battery nya.. sebab makin power processor, maka makin kurangla ketahanan bateri dia..kan2?



memori untuk hp ni, 16gb, tapi xpe.. boleh buh microsd.. tapi rasa2nya cukup kot 16 gb ni.. bukan nya pakai banyak pon.. jarang guna sampai penuh.. kalau ada pakai memori sikit tu mesti sebab appliction hd.. tu la makan memori sikit...ok, bab memori sikit je sebab x menarik la cerita pasal memori..



apa lagi yang nak cerita pasal menda alah ni pun tak taula.. cover abis kot rasanya.. kot2 adala nak menanyakan soalan pasal mega ni sila2 kanlah..

Comments

  1. Oh duit.. Ku seru nama mu.. turunlah dikau dari langit kerna ku kepingin banget mau memakai handphone gaya gini.

    ReplyDelete
  2. always something new in market

    ReplyDelete
  3. fatin>>

    haha.. amboih.. seru bagai.. dah macam apa ni.. eh, kan pakai bb.. ni mana ad bbm... =)

    ReplyDelete
  4. fendi>>

    samsung ni memang samseng dalam marketing.. brape byk model dah tahun ni..

    ReplyDelete
  5. Beli3.. Memang berbaloi..
    Setakat in puas hati..

    ReplyDelete
  6. Sedih..apasal sya beli xsmpi sbln bateri dh kong..cas xsmpi 2jam dah kena cas lagi..pndahal xguna sgt pn.

    ReplyDelete
  7. aik, aneh tu.. tapi kalau x sampai sebulan, haruslah tukar teruih.. defect product tu. battery mega ni tahan sungguh.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian