Skip to main content

Kuliah subuh ramadhan 2012



Bersyukur masih diberi peluang untuk berada di muka bumi ni..  Roh itu urusan allah s.w.t.  Setiap roh itu akan kembali ke allah s.w.t. Semua urusan kita dalam hidup ini hendaklah berpandukan al-quran..  Kehidupan kita hari ini banyak masalah sosial, kerana tidak menurut apa yang disuruh dalam agama. Kita sebagai org islam lah sepatutnya ke depan untuk menyelesaikan masalah sosial ni..



Kita hendaklah yakin dengan islam kerana islam sahajalah agama yang sebenar. Agama lain hanyalah diasaskan khayalan oleh manusia2.. Agama lain mana ada kitab.. Kalau ada pun kitabnya, bukan yang asal dan hanya direkacipta oleh mereka yang berkepentingan..  Kita hendaklah hidup dan mati dalam agama islam.. Hanya islam yang boleh menyatupadukan manusia.. Bukan dengan berbangsa-bangsa.. Penyelesaian bukan dengan kitab melayu.. Haha..



Quran itu bersikap global.. Ia menyelesaikan secara menyeluruh, masalah semua manusia.. Quran itu tidak fokus pada sesuatu bangsa sahaja.. Allah jadikan quran sebagai pemimpin masalah dunia.. Sekarang masih belum ada pemimpin yang menggunakan quran dalam kepimpinan nya.. Hendaklah kita mempertingkatkanibadah daam bulan ramadhan.. 



Nabi sebenarnya kaya, tapi sentiasa membantu kepada mereka yang memerlukan.. Nabi banyak diberikan hadiah namun tidak selesa menyimpan nya dan memberikan pula org yang lebih memerlukan.. Apabila kita pemurah dan sentiasa bersedekah, insyaallah akan dipermudahkan urusan dan dimurahkan rezeki.. Apabila kita bersedekah seolah-olah mengurangkan tanggungjawab mereka yang diamanahkan atas sesuatu.. Apabila kita menyenangkan orang lain, allah permudahkan urusan dia pula.. 



Ringan-ringankalah tangan untuk bersedekah, insyaallah akan dibalas allah dalam cara yang tidak disangka-sangka.. Akan dikurniakan ganjaran yang karim(ganjaran yang dimuliakan) kepada mereka yang suka menderma kepada mereka yang memerlukan..



Sikap menderma juga terkadang merupakan penyembuh kepada penyakit yang kita hadapi ataupun masalah yang kita hadapi. Allah sahajalah penyelesai utk masalah kita.. Letaklah segala urusan kita kepadaNya..  Hendaklah perbanyakkan rukuk dan sujud dalam hidup ni.. Kita hendaklah bersyukur kerana masih ada kemampuan untuk rukuk dan sujud tak seperti mereka yang sudahtidak berkemampuan untuk melakukan nya.. Rukuk itu hendaklah dengan cara yang betul.. Jangan rukuk seperti jantung pisang,kepala lebih rendah dari punggung.. Seksa diri je tu.. Biasakan kepala searas dengan badan.. 



Allah suka jika kita suka untuk bersolat.. Menunjukkan kita ingta padaNya.. Hendaklah sentiasa beristiqamah dalam bulan ramadhan ni malah di bulan2 yang lain juga.. Orang melayu ni kebiasaan nya mencari lailattul qadr di 10 malam pertama., bukan 10 malam terakhir, haha bila berada dalam bulan ramdhan, rebutlah peluang untuk bersujud kepadaNya.. Gunakan kesempatan ini sehinggalah titisan sujud yang terakhir.. Biarlah dimana pon kita berada, bersujudlah..  Tinggalkanlah perkara yang sia2.. Jaga mata, jaga anggota dari melakukan maksiat.. Tinggalkan lah segala kemaksiatan.. Maksiat apa sekali pun tidak akan meningkatkan iman amal dan akidah.. Kalau kita nak mendapatkan kekesyukan dalam solat., kita hendaklah mampu mengerjakan ibadah dengan mudah tanpa yang memikirkan perkara sia2 yng lain.. Mereka yang membenarkan apa jua yang dibawa oleh agama akan dikurniakan dengan ketaqwaan yang tinggi..



Saidina umar lah yang memperkenalkan solat terawih secara berjemaah..penting untuk menyatukan umat islam.. Sebab sebelum itu, mereka berpecah belah berpuak-puak... Nabi bersolat terawih sebanyak 30 rakaat. Hebat tak? Hebat2.. Jadilah mereka yang penyabar.. Jadilah seorang yNg baik kepada isteri.. Biasakan diri dengan kata2 yang manis kepada ister kita.. Kita semua pernah melakukan kesilapan.. Jadikan sikap pemaaf itu sebahagian daripada diri ini.. 



Ilmu itu bukan mendatangi, tapi didatangi.. Pesan imam malik kepada saidina umar.. Imam malik punya stail terawih , 4 rakaat diselangi dengan tawaf.. Pemimpin yang membenarkan perkara yang haram, itulah perhimpunan yang haram.. Kui3..  Dalam rukun solat, ada rukun keadilan.. Iktidal itulah keadilan.. Adil itu stabil, tenang..  Iktidal itu satu rukun dan sebagai penanda aras kepada rukun2 yang lain.. Kalau iktidal nya baik, maka baiklah solatnya.. Imam itu diikuti apabila telah lengkap pergerakan nya..  Imam pun kenalah pastikan yang sebutan itu abis sama dengan perbuatan pergerakan anggota dalam solat.. Takbir yang memisahkan perbuatan dengan perbuatan hendaklah 2 harakat.. Jangan panjang sangat harakatnya... 



Kalau tak nampak imam punya pergerakan, cukplah sekadar apabila bunyi pergerakan imam itu selesai, maka turutilah pergerakan solat tersebut (khas buat wanita)..

Comments

  1. nice entry :))

    yakin dengan Islam ^^
    dan bangga dilahirkan sebagai Islam ^^

    selamat berpuasa ! ^^

    ReplyDelete
  2. Nota sendiri jer dr kuliah subuh pagi tadi, tak edit apa pong..
    Maafla kalau isinya berterabur sikit.. Hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian