Skip to main content

apa lelaki tahu tentang wanita?

dah lama dah cari buku men are from mars, women are from venus sejak disarankan oleh salah seorang ustaz yang memang che' minati, ustaz hasrizal @ saifulislam.. memang lah boleh dikatakan buku ini bukanlah kitab2 yang biasa dibawa ke majlis2 ilmu, ditulis pulak tu oleh John Gray namun pengisian nya ternyata memang mantop, hehe..



sebelum che mula membaca buku ni, che' sedaq yang pengetahuan che' tentang wanita ini terlalu sikit.. namun sebenaqnya che' tersilap.. bukan nya che' tau sikit tentang wanita, tapi sebenaqnya che' tak tau apa2 tentang wanita, perasaan wanita, cara berkomunikasi wanita etc2..


hehe.. betapa rendahnya pengetahuan kita lelaki2 ni kat luaq sana tentang apa yang wanita perlukan sebenarnya.. akui jela geng.. itulah punca nya che' bila baca buku ni, sambil duk baca sambil duk senyum2 macam kena sindir pulak dengan penulis buku ni..


satu buku yang sangat 2 berbaloi untuk dimiliki dan boleh dijadikan panduan buat mereka yang sudah berkahwin mahupun ingin mencari ilmu tentang cara untuk memperbaiki dan memperelokkan hubungan bersama pasangan..


*  awat wanita ni kompleks sangat ya? err.,dah Allah jadikan gitu.. untuk kita saling melengkapi.. x gitu? =)

Comments

  1. bykkan memerhati, membaca, menelaah, memahami, mengenali wanita

    tak payah susa

    tgk mak atau adik beradik pon cukup

    #ehem ehem tak lme lg la ni ye

    ReplyDelete
  2. dah bli buku nie?bole la get know something about women.lepas tu baru taw nape pmpuan nie kompleks..hehehehe

    ReplyDelete
  3. iffah>>

    bukan senang nak faham tapi bolehlah setakat nak belajar sikit2..
    tapi kesian jugak kat kami lelaki2 ni, jika takde rujukan macam buku nih..
    memang sampai bile lah x faham2 dengan wanita..hehe

    apa yang tak lama laginya nih?=)

    ReplyDelete
  4. bolehla.. tapi buku ni bukan untuk bacaan lelaki je tau..wanita pon, dipersilakan.. banyak rahsia lelaki yang boleh angpa semua tau.. =)

    ReplyDelete
  5. bgos..jadilah lelaki yg mengambil tahu tentang perasaan wanita..

    ReplyDelete
  6. payah woo nak faham wanita nih.. satu kitab tak cukup..
    kena ada 8 kitab lain wooo ila...haha

    ReplyDelete
  7. Baguih tu Din..at least menyiapkan diri tentang ilmu sebelum dugaan yg sebenarnya datang...tu lah dia:- alam berumahtangga.

    Yang org pompuan pon sama jgk kena persiapkan diri bcoz for your information bukannya org pompuan sj yg complex...lelaki pon sama sj.
    Hehe...tu dia sebenaqnya org lelaki anggap org pompuan susah nk faham...yg org pompuan pulak anggap org lelaki ni susah nak faham, that's whyyyy :"man from Mars & woman from Venus...kui3x... XD

    ReplyDelete
  8. yup, lelaki juga kompleks, cuma kena caranya puan, tau jalan camne nak atasi, faham cara lelaki berkomunikasi, insyaallah.. perkara ni tak lah sekompleks mana..

    sedikit info untuk ditambah:-
    lelaki tak sedar yang wanita terkadang hanya perlu seorang pendengar yang baik, dan bukan selalunya mengharapkan penyelesaian dari seorang lelaki dan wanita juga harus tahu betapa perlunya cara yang betul apabila ingin membetulkan pandangan seorang lelaki kerana lelaki mempunyai ego sendiri dalam setiap pendirian mereka..


    nak info lagi? silalah baca buku ni.. =)

    ReplyDelete
  9. tu la..mmg kompleks.smpai aq y pompuan nie pun x phm r pangai pompuan nieh.hoho.

    ReplyDelete
  10. haaa... ngaku xpe.. dimaafkan...haha

    ReplyDelete
  11. kadang kala kontra itu lebih bagus kan. tak boleh la sama sahaja..kadang kala sikap wanita/ lelaki/ pasangan kita membuatkan kita lebih belajar dan mengenali si dia dan diri kita sebenar..

    ReplyDelete
  12. kalau sama je laki dengan perempuan,
    x de cabaran la dalam memahami satu sama lain....
    hehe
    barulah dalam hubungan, sentiasa ada perkara baru untuk difahami..
    ntah2 20 tahun hidup bersama pun, ada yang kita masih tak faham dengan pasangan, yer dak? =)

    ReplyDelete
  13. pun masih membaca buku ni xhabis2 sebab xpaham jgk laki ni...wakakaka
    elok la iz pompuan xpaham laki..laki xpaham pompuan...
    nk elak gado ke apa mmg xleh lari..
    salah sorg kena mengalah...betoi dak?
    hehehe

    ReplyDelete
  14. yup..toleransi tu penting.. ego lelaki jangan dicabar..
    caring wanita biar bertempat..
    kena betul gaya dan caranya..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian