Skip to main content

tips memandu kereta

dah berapa hari x update blog, keluar topik gini..haha..sabo jela.. tapi tetiba nak bagi cadangan cheq pada pemandu2 kat luar sana..



antara yang berbahaya bila bawak kereta ni, cheq point out mana yang penting ya..

  1. blind spot.. ini kenapa kita tak boleh bergantung harapan(cewahh,dramatis) pada cermin sisi 100%..amat berbahaya, terutama nya bila ada kenderaan betul2 bersebelahan dengan kereta kita..kereta mungkin kita boleh jenguk kat tepi,nampak..tapi motorsikal, kebiasaan nya akan miss..




  2. yang kuning tu, bukan blindspot.
  3. teragak-agak.. boleh jadi bila memula bawak kereta ya.. bila mula bawak kereta, kita masih belum boleh meng'agak' keadaan sekeliling kereta.. jarak kereta dengan kenderaan di sekeliling..haa..ini bahaya!

tips seposen dari cheq..

  1. biasakan diri dengan memandu kereta dengan kekerapan yang lebih.. kalau rasa kurang yakin, bawakla abang ke,abah ke duk kat sebelah.. biasakan diri dengan mengenali kereta yang kita bawak.. time nih, bawak dalam taman pelan2 pon takpe.. nak bagi biasakan diri dulu..

  2. jangan rasa cemas bila menghadapi kecemasan ketika memandu.. rileks..bila memandu, bila kita cemas sebenaqnya x membantu apa pon.. kadang2 situasi akan jadi lebih merbahaya..

  3. kalau blind spot tu, cuba beli cermin tambahan tu, lekat kat side mirror.. boleh la nampak kenderaan kat tepi.. jangan pening sudahlah..hehe.. banyak sangat cermin yang nak ditengokkan..

  4. baca doa sebelum naik kenderaan. paling penting antara semua..




bukan panjang pun kan?hafal kejap je (^_^)
oklah..sekadar dari pengalaman cheq dalam memandu kereta..tak lama pon.. baru 4 tahun tapi hampir tetiap hari juga la bawak kereta sejak dapat lesen.. seb baik sekarang bawak moto je.. hehe.. ada soklan?

Comments

  1. tima kaseh tip-tips tu :)

    cuti sem karang baru nak amek lesen. huahua. lambat an..

    ReplyDelete
  2. aiceh.tips la sangat.hehe

    takpela..yang penting jangan bertangguh Nicaa.. =)

    ReplyDelete
  3. bg tips yea..hihi..kat kete PENAH letak cermin bulat tu~sbb mama soh letak~seminggu dok shahalam..balek je sg buloh..daa xde cermin tu..abah cabut!..semak katanya!..sabar je laa...=P

    ReplyDelete
  4. actually, betul pong..hehe
    bila dah lama bawak keta..tau camne nak atasi blind spot tuh..
    banyak2 cermin memang pening nak tgk mana satu..hehe

    ReplyDelete
  5. hee tips macam mana na masuk parking kereta :D cuma confius na pusing stereng ke kiri ke kanan . serius confius gila . memang basic pun tak reti . memang tak reti bawak pun ==' tengok tayar kat side mirror tapi ta nampak tayar pusing mana . haha

    ReplyDelete
  6. oo..sebenaqnya utk reverse parking ni kena betul2 ulang banyak kali buat..kalau x yakin, biasakan reverse parking yang takde kereta lain kiri kanan..
    kalau nak lepas lesen dulu, amal kan kira tiang time reverse tu nanti..

    membantu x nih?hehe

    ReplyDelete
  7. hee memang mia tengah amek lesen punn :D tiang semua okay cuma cuma cumaaa , kalau na undur , stereng kena pusing kiri ke pusing kanan ? hee . :)

    ReplyDelete
  8. bergantung posisi..hehe
    hurm..nak cakap susah juga..
    kena tunjuk =(

    ReplyDelete
  9. salam ziarah iz..
    terima kasih sebab sudi ke blog kak ayu
    siap syer entry ttg cara pemanduan..
    dulu masa baru nak belajar, sis mmg akan study tanpa membawa kereta..
    mujur lulus

    hehehhe

    ReplyDelete
  10. ouh okay okay :) tape tape . terima kasih :)

    ReplyDelete
  11. first try amik lesen lulus tu kira terer la tu kak..hehe

    bila dah lulus ni baru la dapat 'kaki' org kata.. senang nak kemana pun..

    ReplyDelete
  12. Amira>>

    gud luck eh amik lesen..
    sama2.. =)

    ReplyDelete
  13. Xde soklan. Cumenye nek mto lg bhye kot

    ReplyDelete
  14. sama je risiko nya bila dah kat jalan nih..hehe

    ReplyDelete
  15. maceh bagitau . nelly dah 18 . tak ambik lesen lagi hahaha

    tahun depan baru ambik . :p

    ReplyDelete
  16. Nelly yang pelik>>

    yeke...saya dulu umoq 18 amik dah..
    dahla duit takde time tuh..abis gaji seulan keja jusco pas spm..haha

    ReplyDelete
  17. L>>

    gila bawak keta takpe...
    jangan org gila bawak keta udah..haha
    ok..lompat ke blog mu..

    ReplyDelete
  18. yg blind spot tu...mmg bahaya...kadang2 mmg tak perasan...tgk2 dah ad kete kat tepi...huhu

    ReplyDelete
  19. thanks for your comment. Haha. Dah macam naik sasau duk rumah lama-lama. Anyway- good tips. tapi, saya tak reti bawak kereta pun. hohoh

    ReplyDelete
  20. fiz>>

    tau xpe..mula2 dulu bawak keta.langsung x tau wujud blind spot..
    sebab tu klau nak tukar simpang, jangan lju sgt..
    masuk pelan2..kurang2 kalau ada keta kat tepi, sempat dier hon balik..kan?

    ReplyDelete
  21. cp>>

    yeke?xpe..pelan2 bawak..amik lesen..
    dah ada lesen,asyik bwk keta..malaih pulak nak drive.rasa cam nak duk belakang je..hehe

    ReplyDelete
  22. wahhhh ni dah macam boleh jadi instructor blaja kete ni..hihi
    kte xda lesen lagi laaaa=(

    ReplyDelete
  23. hehe..xderla sampai jadi instructor..
    apa lagi tunggu..wat cepat2 lesen..jangan bertngguh..hehe..
    senang je..

    ReplyDelete
  24. tgh ambil lah ni , hari tu test komputer fail , dpt 41 , argh , lagi satu je nak lulus .

    ReplyDelete
  25. la, yeke?? hehe
    sabaq naaa..
    biasala tuh.. ujian.. ni jawap gopoh sgt ni..
    ingat lagi dulu jawap ujian tu.
    dpt 44.. lega sgt2.. cuba lagi ya..
    jgn putus asa..

    ReplyDelete
  26. Terima kasih sebab kongsikan tips2 ini..saya memang kurang yakin bila bawak kereta ni..lagipun jarang bawak kete..:)

    ReplyDelete
  27. jarang bwk keta?
    oo..kiranya dah ada lesn la nih..
    baguih2..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian