Skip to main content

kesabaran

yer,kesabaran itu tersangat la penting dalam apa jua yang kita lakukan,apa yang kita usahakan..dalam apa skali pon yang kita lakukan,hasilnya x kan datang bergolek..tul kan?tapi ramai yang tidak menyedari hal ini..nak jalan cepat,nak jalan pintas dalam mendapatkan kejayaan..
sebab itula banyak nya program cepat kaya la,mlm la,dan macam2 lagi..ni semua sebenarnya satu bentuk manipulasi minda bagi mereka yang kurang berfikir..ambil kesempatan dari kesusahan orang lain dengan menjanjikan kesenangan dengan jalan yang mudah tanpa menghiraukan kepada nasib peserta2 yang melibat kan diri dalam program sebegini..


akhirnya?apa yang dapat..yang miskin bertambah miskin,dan kaya bertambah kaya..itulah kehidupan..ada sahaja sifat tamak,dan pentingkan diri sendiri..sape yang pandai ambil kesempatan,mudahla dier untuk mengecapi kejayaan..halal haram?tolak ketepi..janji masyuk..xpe2..harap kita x termasuk dalam golongan sebegini..insyaallah..


*ingat,kesabaran itu mempunyai hadnya dan doa orang yang teraniaya itu dimakbulkan Allah s.w.t

Comments

  1. wah2..!!! dh mkin maju blog dia skg..!! thniah2..!! ciap guna teori ekonomi 2.!! yg mskin brtmbah mskin, yg kaya brtmbah kaya..!! baguih2..!!

    ReplyDelete
  2. teori ekonomi?hehe..ntah..main belasah je ayat tu..tapi betul kan?

    ReplyDelete
  3. yup...!! owg kn dak eko..!! mesti la tau ngn teori 2..! hahaha..!! n uat rsearch pon mesti dpt result mcm 2..!!

    ReplyDelete
  4. betul ke teori tu..aduss..teori itu jauh bersimpang ngan ajaran islam..kejam nya dunia bisnes ni..

    ReplyDelete
  5. erm. dunia skg mcm ne lah..!! xbek kira lgsg aspek halal ka haram ka..!! kebajikan ka..!! pncemaran n evryting..!! sumenya dh dtenggelamkan ngn $$$$$$ ... xmmikiq dah kesan d sbalik 2..!!

    ReplyDelete
  6. kan..xpela..yg penting kalu kita nak ceburkan diri dalam bisnes,berkat rezeki jujur..hehe..amanah..untung x banyak tapi berkat lagi bagus dari untung banyak x berkat..x kemana duit tu.

    ReplyDelete
  7. yup betol3..!!! hahaha..!! tapi kita kena ingat dlm islam 9/10 sumber rezeki kita adlah dari dunia perniagaan..!!

    ReplyDelete
  8. nak meniaga la..hehe..jual kambing..tokey kambing masyuk jugak..

    ReplyDelete
  9. haha..!! baguih2..!!! owg pon suka meniaga..!! mcm2 bisness owg uat..!! haha..!! kaya oooo tokey kmbing..!! kmbing..!!! cedap 2.. tmbh2 uat masak kurma.. perghhhhhh..

    ReplyDelete
  10. kambing2..jerit kuat2..dah macam jual eskrim pulak..hehe..

    ReplyDelete
  11. hahhaa..!! skg owg nega kambing xguna sora dah..!! owg guna ujung jari ja..!! letak website ja..!!! pas2 leh booking lau mau..!! hihi..!!
    eskrim malaysia..!!! haha

    ReplyDelete
  12. yer x yer gak..letak gamba2 kambing tu kat fb ngan blog..wa,glemer kambing2 ni nanti..

    ReplyDelete
  13. perghhhhhhhhhhh..!!! lau demo uat..!! kawe mmg tabik hormat la kt demo...!!! msti comel ja kmbing2 2.. hihi

    ReplyDelete
  14. kawe ok je..no hal nya la..jum,pakat syer wat bisnes ni..kita tarak tipo lu punya..kita bisnes hati manyak baik..

    ReplyDelete
  15. bleh2..!! kita uat bsnes kambing skali tmpahan utk masak...!!! perghhhhhh..!! byk ooo masyuk t..!! ini bsness manyak halal.. dijamin 100%.. hihi..!!! tarak rasuah2. hahaha

    ReplyDelete
  16. saba jela(*kena ngan topik)..jauh kita berangan nih..sampai mana daa..

    ReplyDelete
  17. eh kn gitu.. gini nada dia..!! sabo jelah..!! mna tahu angan2 jadi knytaan..!! wowww.. perghhh meletops gitu..!!

    ReplyDelete
  18. Kdg susah nak bezakan sabar dgn helpless

    ReplyDelete
  19. ak pon kadang2 tak tau apa kaitan sabar ngan helpless..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

lelaki pendiam, baran?

lelaki pendiam ni selalu kita beranggapan sebagai seorang yang susah marah, cool, pastu suka pendamkan perasaan.. serupa ada emas dalam mulut, takut betul nak buka mulut bersembang dengan orang sekeliling. takut emas tu terkeluar. itulah persepsi orang terhadap orang yang pendiam ni.. biasa2.. tapi pernah tak korang terfikir yang sebenaqnya ada kemungkinan orang yang pendiam ni sebenaqnya seorang yang skali dia marah, marah dia lebih daripada orang yang tak berapa nak pendiam.. bagi che', ada kemungkinan nya.. orang yang diam2 ni kadang2 tak tahu cara nak melepaskan kemarahan yang terpendam dalam hati.. biasanya, marah2 ini dikumpul macam bom jangka, dannnnnn boMMmm!! meletup.. bahaya dak? bahaya kan... jadi jangan disangka orang yang pendiam ni takde yang panas baran... kena mood nak meletup marahnya tu, abisla... beza dengan orang yang marahnya, sikit2 marah... marah yang macam ni, dia terlepas waktu dia marah je, lepastu, selang masa tak berapa lama, dia okay balik... macam xde

cara untuk kenal orang suka tikam belakang orang lain

cara untuk mengetahui orang yang bakal tikam belakang kita dalam mana2 institusi ni senang bangat.. berdasarkan pengalaman che' ada beberapa ciri2 yang boleh kita kenalpasti sekadar untuk berjaga-jaga dan kalau boleh elakkan dari berjumpa dan berurusan dengan orang gini.. suka mengumpat dan memburukkan orang lain depan kita.. memang syok layan bergosip dan mengumpat ini.. tapi kita kena sedaq yang dia boleh buat gitu kat orang lain, dekat kita sendiri dia nak buat perkara yang sama, celah kuku je.. so, bersedialah untuk ditikam dari belakang ya? sediakan handiplast siap2.. sakit woo kena tikam belakang, nak2 orang tu rapat sgt dengan kita ni haaa.. puas hati kalau dia dapat singkirkan orang yang dia tak suka pergi.. macam kepuasan yang amat sangat walhal mungkin lepas orang tu pegi, akan menyusahkan diri dia balik.. adakah ini yang dinamakan busuk hati? tuhan aje yang tau.. yang kita kalau duk melayan orang yang macam ni, tunggu turn la. mungkin perkara yang sama akan berlaku pada

suka menganiaya?

syukur alhamdulillah, masih bernafas, masih bahagia dan boleh dikatakan bertambah bahagia sejak dua tiga menjak ni. hee.  alhamdulillah. anda teraniaya? normal. dikelilingi manusia yang sentiasa dengan hati yang berbolak balik, contoh misalan nya sikap hasad dengki pastinya akan memberi kesan pada orang sekeliling. jadinya biar orang nak buat kita, kita jangan sekali kali buat ke orang kerana apa yang kita lakukan pasti ada pembalasan nya.  apa sahaja yang kita lakukan pasti dibalas. utk mereka yang teraniaya, bersyukurlah. letak kan pengharapan pada yang sepatutnya diletakkan pengharapan. bergantung pada diri, jika kita rasa ada sesuatu yang mampu melindungi kita lebih dariNya, berhati-hatilah.  doa orang yang teraniaya ni insyaallah makbul. muhasabah diri jika apa2 menimpa diri tu, bila menganiaya orang. senyum puas puas, gelak puas puas. "what goes around comes around". seronok puas2 harini, tapi beringat masa depan nasib kita belum tentu.  insyallah redha aje dengan ujian